De CEO van Audi, Rupert Stadler, werd afgelopen maandag in Duitsland gearresteerd.
Hij wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij het dieselschandaal en de openbaar aanklager is bang dat hij, als hij niet achter de tralies zit, kan knoeien met bewijsmateriaal of getuigen kan beïnvloeden in het onderzoek.
Volkswagen AG, het moederbedrijf van Audi, zou apparaten in zijn voertuigen installeren om zo emissietests om de tuin te leiden.
Stadler is de hoogste Volkswagenmedewerker die is gearresteerd in de dieselaffaire.
Nederlander aan het roer bij Audi
Dinsdag werd Bram Schot benoemd als interim-baas. Schot zit al sinds 2011 bij Volkswagen en de 57-jarige Nederlander moet nu de taken van Stadler overnemen. Lees hier meer over hem.
Aan Schot daarom de komende tijd de taak om het dieselschandaal in goede banen te leiden, maar ook om het voortouw te nemen op het vlak van elektrische auto's.
Later dit jaar lanceert Audi namelijk zijn eerste volledige elektrische auto, de e-tron Quattro, in Europa. Begin 2019 is hij te koop in Amerika en in dat jaar brengt Audi ook een sportback-versie van de e-tron op de markt.
Maar daar blijft het niet bij: er zijn ook plannen voor een elektrische sportauto, een compacte auto en een Gran Turismo. Bij de laatste gaat het om een comfortabele sportauto.
Daarnaast wil het bedrijf in 2021 dat alle populaire modellen hybride zijn. Tegen 2025 verwacht Audi 40 miljard euro te hebben uitgegeven aan elektrificatie en digitalisering en moet er voor elke auto een elektrische optie zijn.
Arrestatie Stadler geen verrassing
Volgens analist Ivan Drury van beleggingsadviseur Edmunds zal de arrestatie van Stadler deze plannen niet vertragen. "Audi is al veel langer bezig met elektrificatie", zegt hij in een e-mail naar Business Insider. "Hoewel de arrestatie van CEO Rupert Stadler op korte termijn zeker tot haperingen zal leiden, blijft de langetermijnstrategie hetzelfde, ongeacht wie de leiding heeft."
Analist Michelle Krebs van Autotrader zegt dat Audi zich waarschijnlijk al bewust was van de mogelijke arrestatie van Stadler.
"Ik denk niet dat dit hun koers als bedrijf verandert", vertelt ze aan Business Insider. "Audi had waarschijnlijk al verwacht dat Stadler gearresteerd zou worden. Ik denk niet dat dit als een verrassing kwam."
Volkswagen gaf in 2015 toe in zo'n 11 miljoen voertuigen apparaten te installeren waarmee de auto's tijdens overheidstesten lagere emissies konden uitstoten dan op de weg. Klanten van de betrokken auto's konden deze weer verkopen aan Volkswagen of hun voertuigen laten repareren om te voldoen aan de emissievoorschriften.